“Nou, nou, jij bent ook niet bescheiden!”

Het is moeilijk om objectief naar je eigen site te kijken. Daarom is het goed om kritische vrienden te hebben. “Nou, nou, jij bent ook niet bescheiden”, roept een vriendin van me door de telefoon. “Hoezo? Wat bedoel je?”, reageer ik verbaasd op haar vreemde entree. “Nou, al die referenties die je op je site zet. Dat vind ik nogal opschepperig.” Daar had ik even niet van terug. Zo had ik het nog nooit bekeken.

Toen ik, inmiddels al weer twee en een half jaar geleden, met mijn eigen kantoor begon, moest ik nog naam maken. Mensen kiezen een makelaar op basis van vertrouwen. Een tevreden verkoper schreef daarom een referentie en adviseerde mij om die op mijn site te plaatsen. “Mond op mond reclame is de beste reclame”, zei hij.

Zo is het begonnen. Dat heeft niets te maken met eigendunk. Natuurlijk voel ik me gevleid en ben ik trots op iedere referentie. Dat mag. Ik werk er hard voor, doe mijn uiterste best voor iedere opdrachtgever. Logisch, dat mag van mij worden verwacht en daar word ik bovendien ook voor betaald.

Maar heeft niet iedereen naast zijn salaris ook waardering/af en toe een schouderklopje, van zijn baas nodig? Ik zie een referentie van een tevreden opdrachtgever, mijn baas van dat moment, als zo’n schouderklopje. Als een aanmoediging om zo door te gaan. Dat houdt mij scherp en extra gemotiveerd. Niets geeft zo veel bevrediging als een geslaagde transactie en een tevreden opdrachtgever. Als ik dan een goede referentie krijg is dat extra fijn. Een compliment mag je in ontvangst nemen, dat heb je verdiend. En omdat mond op mond reclame inderdaad de beste reclame is, zet ik ieder schouderklopje graag op mijn site. Met dank aan mijn opdrachtgevers!

Laat een reactie achter

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.